Deelname van ouders en kinderen
Om het nieuwe signaleringslijst te testen en klaar te maken voor gebruik zijn wij op zoek naar:
Ouders die met hun kind, in de leeftijd van 1;6-5;0 jaar, mee willen werken aan dit wetenschappelijk onderzoek:
1. De helft van de ouders (n=75) wordt geworven via logopedisten: ouders die zich met hun kind nieuw bij jou melden i.v.m. stotteren/haperen.
2. De andere helft van de ouders (n=75) wordt geworven via scholen/GGD’s/kinderdagverblijven/peuterspeelzalen: ouders die nog niet naar een logopedist zijn gegaan, maar weleens onvloeiende spraak horen bij hun kind.
Deelnemen als logopedist – twee groepen
Wil jij als logopedist bijdragen aan dit onderzoek? Dat kan en dat is heel hard nodig! Meewerken kan op twee manieren:
1. Voor de eerste groep, de ouders die zich bij jou aanmelden voor stotteren, vragen we je ouders te attenderen op het onderzoek. Als ouders willen deelnemen melden zij zich aan via het contactformulier op de website. Dit kunt u samen met hen doen. Ouders krijgen vervolgens meer informatie over de studie en de vragenlijst per mail. Jij krijgt als logopedist ook een link naar een invulveld, waar gegevens van je assessment worden gevraagd + 1 of 2 aanvullende testjes. De informatie die we vragen:
- SSI: op basis van een gesprekje met het kind om de stotterernst in het spontane spreken (of afwezigheid van stotteren) te bepalen
- Kiddy-CAT: een vragenlijstje van 11 ja/nee-vragen om de houding van het kind over zijn/haar spreken te beoordelen.
- Pseudowoordentaak Schlichting: waarbij het kind niet bestaande woordjes moet nazeggen om een indruk te krijgen van de spraakvaardigheid van het kind.
- Beoordeling van de stotterernst op basis van de 8-puntschaal van Yairi (0=normale vloeiendheid en 7=zeer ernstig stotteren).
- Behandelbeleid bepalen: 1) geen behandeling geïndiceerd 2) starten met behandelen of monitoren.
2. Voor de tweede groep, de ouders die via scholen/GGD’s/kinderdagverblijven/peuterspeelzalen worden benaderd, is het nodig dat hetzelfde korte assessment gedaan wordt door een logopedist in de buurt. We maken combinaties tussen scholen/GGD’s/kinderdagverblijven/peuterspeelzalen en behandelend logopedisten in de buurt. Op het moment dat ouders zich aanmelden, nemen de onderzoekers contact met je op voor het maken van een afspraak met deze ouder.